maanantai 16. huhtikuuta 2012

Tallinnassa!

Me tosiaan käytiin tuossa ekaa kertaa testaamassa näyttelyä ulkomailla ja pääasiassa kyllä oli oikein mukavaa. Torstaina menin Valkeakoskelle, jossa Imir olikin viettänyt pääsiäisen ja hyvä niin, koska mä olin melkomoisessa flunssassa maanantaista keskiviikkoon. Perjantaina lähdettiin sitten kymmenen jälkeen ajelemaan Helsinkiin, tosin pysähdyttiin Hämeenlinnassa ostamaan Imirille uudet kynsisakset, kun äiti oli omansa jonnekin hukannut, enkä voinut noin pitkäkyntistä tapausta kehäänkään viedä. Matka sujui oikein mukavasti, mitä nyt kesti saman verran päästä Hämeenlinnasta Helsinkiin,kuin sitten Helsingin laidalta satamaan... No ajoissa oltiin kuitenkin ja sitten vaan odoteltiin, että päästään laivaan. Imirille oli varattuna häkkipaikka, kun en halunnut sitä autoon jättää. Tosin ei sillä, ei sitä oikeen sinne häkkiinkään tehnyt mieli jättää ja olikin sielä vain sen aikaa, että me käytiin syömässä. Sen jälkeen sitten istuttiin sielä rappusissa Imirin kanssa ja lueskeltiin, kunnes autoon sai taas mennä. Onneksi menomatka kesti vain kaksi tuntia.

Tallinnassa meitä odotti harmaa ja hieman sateinen sää. Hotellille löydettiin suht mukavasti, vain hotellina parkkipaikasta ajettiin ohi, ja koska oli yksisuuntaisella kadulla, piti tehdä aikamoinen kiekura, että päästiin sinne. Hotellilla oli onneksi vartioitu parkkipaikka, niin ei tarvinnut sitten auton kohtaloa jännittää. Käytiin sitten katsomassa lähiympäristö ja melko lähellä hotellia olikin oikein kiva pikkupuisto. Käveltiin vielä vähän lisää vanhankaupungin muurille asti, jossa taas oli oikein kiva pikku puisto. Tosi lähellä oli hotelli kyllä vanhaa kaupunkia, mikä sinällään oli ihan kiva. Illalla jätettiin Imir huoneeseen ja mentiin syömään hotellin brasilialaiseen ravintolaan. Ruoka oli kyllä oikein hyvää ja tässä kuussa niiltä sai vielä kakun jälkkäriksi kaikki jotka ostivat pääruuan. Että ihan kiva ilmainen lisä tuli vielä. Illalla menin minimaalisen pissalenkin ja sitten painuttiin kaikki hyvin väsyneinä pehkuihin.

Aamulla ei Imirkään halunnut mennä ulos ennen kuin kello tuli seitsemän. Silloin se
hyppäsi sänkyyn herätti mut ja sen jälkeen lähti äidin kanssa ulos. Hotellissa oli oikein kiva systeemi, kun sielä oli tietokone hotellin puolesta huoneessa, josta sitten pääsi nettiin. Hyvää palvelua mielestäni, jos kone on joka huoneeseen hankittu. Näyttely paikalla meidän piti olla kahdentoista maissa, mutta lähdettiin hyvissä ajoin kymmenen pintaan. Käytiin matkalla Prismassa vähän ostoksilla ja kerran ajettiin harhaan ennen kuin päästiin määränpäähän. Näyttely oli Saku suurhallilla, joka oli oikein mukava paikka. Näyttely ei ollut kovin iso ja vaikka hallikin oli melko pieni, oli sielä lämmintä ja tilavaa. Hyvät puitteet siis oli kyllä.

Meidän arvostelu oli sitten vähän yli yksi. Imir oli ainoa islantilainen, joten olihan mulla vähän toiveita, että voisi se sen sertin nyt sitten saada. Ei saanut.. Tuomari antoi meille EH:n, mikä sinällään ei ole mitään uutta meille, arvostelu vaan oli... no suoraan sanottuna jostain syvältä:
Hyvä tyyppi, kuono-osa saisi olla täyteläisempi (käytti sanaa on vajaa). Hyvä karva ja pigmentti. Pehmeä selkä, riittävä rintakehä. Etujalat asettuneet kapeasti, hyvät takakulmaukset, oikeat tuplakannukset. Kevyt rakenne, kaipaa lisää massaa. Kaunis "korkea" kokonaisuus (korkea on oma lisäys kun kääntäjä sanoi, että tarkoittaa tällä hyvää raajapituutta tms), vähän lihava.
Lähinnä tuo kevyt rakenne sai lähes näkemään punaista, kuten sitten hassun ristiriitainenkin ehkä vähän lihava.. Toki nyt voi joku ajatella etten vaan voi myöntää koirani olevan lihava, mutta tervetuloa livenä katsomaan, ei ole lihava. Ei grammaakaan ylimääräistä ole tuossa!

No kehän jälkeen lähdettiin sitten metsästämään eläinlääkäriä, jotta saisi leiman siitä madotuksesta. Ei ollut paikalla, kuulemma 20 minuuttia ja sitten. Mentiin sitten heseen syömään lounasta odotellessa. Meillä meni varmaan 30 minuuttia, mutta eipä ollut eläinlääkäri täti suvainnut saapua. Aikamoista jonoa olikin jo kertynyt paikalle, kun erinäiset ihmiset odottelivat leimoja passeihin. odoteltiin varmaan vielä joku vartti ennen kuin täti tuli ja leima saatiin. Saatiinpahan nyt kuitenkin. Mietin vaan kun olin luullut että siinä paikalla tarttee antaa lääke, mutta ei se mitään katsonut, pisti vain nimeä liukuhihnalta passeihin. Kaikilla hakijoilla ei edes ollut koiraa mukana! Että mitähän iloa tuostakin on jos ei oikeasti valvota, että koira sen lääkkeen nielee?

Vihdoin lähdettiin takaisin hotellille ja hetken levon jälkeen suunnaksi vanha kaupunki. Kierreltiin kaupunkia sitten sellaisessa kivassa tuulessa ja välillä pienenssä sateessa. Imiriä ei tuntut haittaavan, meitä ehkä enemmän. Sitten alettiin metsästellä ruokapaikkaa. Toivottiin että koira vois tulla mukaan ja muutamaa listaa katseltiin, kunnes tuli Schnitzel haus vastaan. Päätettiin kokeilla sinne. Kävin sisältä kysymässä ja tarjoilija sanoi, että toki saa tuoda. Miten mukavaa. Ei kun sisälle ja syömään. Imir oli aivan loppu ja nukahti tosi sikeästi pöydän alle. Ei edes herännyt vaikka multa tipahti pala schnitzeliä sen nenän eteen. :) Ruoka oli todella hyvää ja sitä oli paljon, mutta silti piti tilata jälkkäriksi vaniljajäätelöä kuumien vadelmien kera. Oli niiiin hyväää!! Suosittelen tuota paikkaa kyllä kaikille. :D

Sunnuntai valkeni sitten aurinkoisena ja kauniina. Mä olin varannut itselleni hoidon hotellilta, johon kuului puolen tunnin hieronta ja sitten puolen tunnin kasvohoito. Äiti lähti sillä aikaa Imirin kanssa ulos. Kävin syömässä aamupalaa ja sitten hoitoon. Oli todella rentouttavaa, ehkä liiankin, koska kasvohoidossa nukahdin siihen pöydälle. Tiedä sitten onko tehnyt muuta kuin pessyt ja rasvannut. :) Kyllä kai sentään. Hyvä olo oli kuitenkin. Seuraavaksi saikin jo alkaa lähteä kohti satamaa. Taas ajettiin kerran harhaan ja sitten sinne minne pitikin. Päätettiin että ostetaan kotimatkalle hytti, koska matka oli 3,5 tuntia ja kaikkia vähän väsytti. Hytti saatiin ja ei kun taas odottelemaan että päästään laivaan. Laivassa katsatettiin hytti ja sitten käytiin kannella katsomassa lähtöä. Reissu oli oikein onnistunu, Imir käyttäytyi loistavasti ja kaikki oli muutenkin oikein mukavaa. Kotimatka Helsingistä Turkuunkin sujui todella hyvin, Imir veti sikeitä koko matkan. :)

Kuvissa: Imir ottaa rennosti hotellilla, Katseltiin vanhaa kaupunkia, Raatihuone, minä ja Imir kehässä, pieni posetus, nukkuva koira pihviä nenän edessä ja hei hei Tallinna.